Jak wzmocnić odporność jesienią?

08.09.2015

Statystyczny Polak przeziębia się nawet 5 razy w ciągu roku! Ale spokojnie, to nie znaczy, że każdego z nas to czeka – warto poznać kilka sposobów, jak wzmocnić odporność na jesień i zimę.

Zmianę zacznij od śniadania
Zacznijmy od początku, przede wszystkim warto poświęcić więcej czasu na sen. A kiedy już się wyśpimy, podstawą jest oczywiście zdrowe śniadanie – zamieniamy lekkie i orzeźwiające posiłki na ciepłą i nieco bardziej kaloryczną opcję. Świetnie sprawdzi się owsianka z bakaliami lub kasza jaglana z duszonym jabłkiem i cynamonem. Takie śniadanie dostarczy energii i ogrzeje organizm.

fb1Obiad na rozgrzewkę
Zasadę ciepłych posiłków należy stosować także w przypadku obiadów – długo gotowane zupy, kasze, czy mięsa lepiej poradzą sobie ze spadkiem energii w ciągu dnia.
Zamiast słodyczy, warto sięgać po suszone owoce i orzechy, które dostarczą witamin. Dobrze także jeść produkty zbożowe, pełne minerałów, takich jak cynk, żelazo, czy magnez oraz bogatych w błonnik. Doskonale rozgrzewającym i wzmacniającym odporność dodatkiem do potraw czy napojów jest imbir, w Azji znany od tysięcy lat, jako niezawodny środek leczniczy na przeziębienia, mdłości, bóle migrenowe, czy problemy z krążeniem. Nie zapominajmy także o sezonowych warzywach – dynia, rzepa, kalarepa, seler, cebula, por, czy czosnek doskonale sprawdzą się w zupach. Jesienią możemy rzadziej spożywać surowe warzywa, a na pewno nie powinniśmy przesadzać z cytrusami, które mają właściwości chłodzące – lepiej zamienić je na żurawinę, owoc dzikiej róży, jabłka i gruszki, albo przetwory z tych owoców.

Dobra, rozgrzewająca i podnosząca odporność dieta wskazana jest szczególnie dla osób przemęczonych, ze słabym krążeniem, wiecznie sennych i mających skłonności do przeziębień. Pamiętajmy także, że optymalne jesienne menu powinno składać się z 4–5 posiłków dziennie.

fb-2Czas na Twój ruch
Kiedy już nasz organizm ma odpowiednio dużo energii, warto spożytkować ją na aktywność fizyczną – najlepiej na świeżym powietrzu. Jeśli natomiast nie lubimy albo nie możemy zbytnio się forsować, pamiętajmy o codziennych spacerach, trwających nie krócej niż pół godziny.

Po spacerze najlepiej napić się ziołowego naparu, albo czarnej herbaty z goździkami, cynamonem, czy wspomnianym wcześniej imbirem. Od razu zrobi się cieplej.

powrót
x