Siła oddechu

21.07.2015

Oddychanie jest panem siły, jak mówi chińskie przysłowie. Czujesz to? Czy na co dzień ignorujesz tę podstawową czynność? Czy wiesz, że prawidłowy oddech jest odpowiedzialny za zdrowie całego organizmu?

Kiedy oddychamy głęboko, krew jest dotleniona, a dwutlenek węgla usuwany z płuc, co oznacza lepsze krążenie. Tlen pomaga w walce z bólem, wspiera pracę mózgu i żołądka. Świadomy oddech wpływa także na równowagę psychiczną, odpowiedni poziom energii i lepsze samopoczucie – pomaga się zrelaksować i wyciszyć po całym dniu.

Zgarbione plecy, ściągnięte ramiona, zapadnięta klatka piersiowa… od samego czytania, robi się duszno, a to codzienność wielu z nas.
Jak to zmienić? Prawidłowego oddychania trzeba się nauczyć, poświęcając kilkanaście minut dziennie na praktykę, np. przed snem. A później stosować kilka prostych zasad coraz częściej, aż wejdą nam w nawyk i staną się proste jak… oddychanie.shutterstock_239672197

Podstawą dobrego oddechu jest praca przepony, a nie klatki piersiowej. Unikamy pośpiechu – oddajemy się w pełni czynności oddychania i skupiamy się na niej, wyobrażamy sobie, jak powietrze przepływa przez nasze ciało. Oddech musi być głęboki, wykonywany przez nos, a nie przez usta.

3 kroki do prawidłowego oddechu:
– Stań prosto, albo połóż się z nogami zgiętymi w kolanach.
– Wciągaj powietrze przez nos za pomocą przepony, aby wypełnił się brzuch, a dopiero później klatka piersiowa.
– Przez 3 sekundy wstrzymuj oddech i wydychaj przez usta całe zgromadzone w brzuchu i klatce piersiowej powietrze.

Proste prawda? To do dzieła!

powrót
x